Jedna z najtrudniejszych umiejętności na świecie…

Mimo, że tak trudna do nauczenia się, po prostu zmienia życie nie do poznania. Pozwala zupełnie inaczej komunikować się z ludźmi. Budować trwalsze i pełniejsze więzi z przyjaciółmi, klientami czy rodziną. Sprawia, że ludziom jest dobrze w Twoim towarzystwie – czują się bezpieczni, zauważeni i zrozumiani. Szybko traktują Cię jak przyjaciela, bowiem rzeczywiście się nim dla nich stajesz.

Jest trudna z kilku powodów. Po pierwsze – z reguły nikt nas jej nie uczy. Czasem ktoś o niej wspomni, ale nie wytłumaczy Ci dokładnie, jak i po co ją posiąść. Po drugie – kłóci się z naszą egocentryczną naturą, która krzyczy wciąż „Ja chcę! Ja chcę! Ja chcę!”.

Ale ludzie, którzy potrafią to robić zgodnie twierdzą, że nie wiedzą, jak mogli wcześniej bez niej żyć. Jak mogli być takimi egoistami i nie rozumieć tak prostej prawdy. Obojętnie czy używają jej do rozwoju kariery, sprzedaży czy poznawania znajomych, budowy związków i naprawiania relacji. (więcej…)

Czym się dzisiaj / jutro zadziwię?

No i stało się… Podejrzewałem, że pytanie w tytule czegoś mnie nauczy. Przez ostatnie kilka dni powtarzałem je sobie. Zauważyłem, że odpala ciekawość i zainteresowanie najbliższą przyszłością. I motywuje podświadomość do zrobienia czegoś wyjątkowego.

Powtórzyłem je sobie kładąc się spać (dziś ok 3 w nocy). Akurat skończyłem relaks po pracy i przygotowywałem się do snu (patrz poprzedni artykuł). Gdy zadałem sobie pytanie: „Ciekawe, czym się jutro zadziwię?” usłyszałem w głowie odpowiedź: „Hmm… fajnie by było, jakbym obudził się przed budzikiem i zamiast go przestawiać pomyślał o czymś fajnym do zrobienia (z kategorii „praca”)… i po prostu wstał i zrobił to z fajną energią”.

Trzeba uważać o czym się marzy, bo marzenia się spełniają. 😉

Nie byłem tylko gotowy na to, że to nie będzie mój budzik… (więcej…)

Zmiana pracy

Nie sądziłem, że tak wielu ludzi się tego boi. Co chwila wręcz spotykam kogoś, kto nie cierpi swojej pracy – denerwuje się na szefa, stresuje nowymi obowiązkami, a nawet boi każdego kolejnego dnia w „robocie”.

Nie mówię tu o lekkim stresie, który warto przezwyciężyć ambicjami i pewnością siebie, ale o sytuacjach, w których ludzie codziennie są szczuci przez „kolegów” z pracy oraz wystawiani na sytuacje, których naprawdę nie powinien przeżyć żaden z nas.

A jednak gro z tych osób na samą myśl o zmianie dostaje ataku paniki. „A co innego mogę robić?”, „A jak nie znajdę innej pracy lub nowa będzie gorsza?” – pytają. (więcej…)

Ludzie sukcesu też dają ciała!

Gdy zaczynałem uczyć się hipnozy i inżynierii umysłu, w trenerach tych dziedzin widziałem niemal bogów – myślałem, że samym skinieniem palca są w stanie nakłonić ludzi, by spełniali ich polecenia, zasypiali na ulicy, zmieniali się w zombie…

Gdy poznawałem pierwszych milionerów i miliarderów, byłem przekonany, iż wszystko, za co się zabiorą, zamieniają w złoto. Że wychodzi im każde przedsięwzięcie i nie popełniają błędów.

Podobnie było z adeptami sztuki uwodzenia, sprzedaży i wielu innych dziedzin. Idealizowałem ich w swojej głowie. Zabierając nieświadomie wartość sobie i tworząc niedoścignione halucynacje, którym mogłem tylko zazdrościć. (więcej…)

O komunikacji…

Piszę właśnie skrypt na najbliższe szkolenie dot. komunikacji międzyludzkiej. Będzie on zawierał wskazówki, narzędzia i sposoby wyrażania siebie, budowania pozytywnych relacji, asertywności, pewności siebie i, przede wszystkim, tworzenia wolności interpersonalnej.

Postanowiłem podzielić się z Tobą jego częścią – być może będzie zawierała odpowiedzi na nurtujące Cię od dawna pytania lub pomoże rozwiązać jakiś konflikt i wprowadzić więcej spokoju do swojego życia?

Kolejne części skryptu przyślę Ci za kilka dni.

Zapraszam do lektury, wykonywania ćwiczeń i czerpania radości z efektów! 🙂

Skrypt szkoleniowy Master Mind Club – Skuteczna komunikacja dzięki narzędziom NLP.

Komunikacja interpersonalna to najprościej mówiąc przekazywanie informacji między ludźmi. To całe spektrum naszych przekonań (samoocena, zdanie na temat innych), emocji (pewności siebie, spokoju czy zdenerwowania), zachowań (komunikacja niewerbalna – mikroruchy, gesty, mimika, oddech), wypowiadanych słów (lingwistyka). Osoby o wysokich zdolnościach interpersonalnych są uważane (nieświadomie) za bardziej inteligentne, łatwiej im uzyskać pracę, załatwić sprawę w urzędzie, czy znaleźć wymarzonego partnera.

Co więc zrobić, aby lepiej komunikować się z innymi i realizować dzięki temu swoje cele i wartości?

Na początek kilka prostych rad, przydatnych zarówno w biznesie, jak i życiu codziennym:

1. Szanuj swojego Rozmówcę. Nie chodzi o to, byś mówił mu o szacunku, chodzi o to, żebyś ten szacunek czuł. Twoje ciało ma to, do siebie, że reaguje na każdą Twoją emocję. Odczuwając radość uśmiechasz się, rozluźniasz niektóre partie mięśni, używasz konkretnych gestów, zmienia się ukrwienie i kolor Twojej skóry. Odczuwając szacunek przekażesz go niewerbalnie, czyli poza słowami, drugiej osobie.

2. Dopasuj się. Lubimy ludzi, którzy są do nas podobni – mają podobne przekonania, mówią podobnym językiem (to dlatego, gdy spotkasz jakiegoś Polaka zagranicą, wołasz: „Bracie!”), podobnie wyglądają i się zachowują. Obserwuj swojego rozmówcę – jak ułożył swoje ciało? W jaki sposób gestykuluje? Jakim tonem mówi i jakich słów używa? Potraktuj to jako grę, czy taniec, w którym starasz się jak najbardziej odzwierciedlić styl komunikacji swojego rozmówcy. Dobre dopasowanie (odzwierciedlenie) sprawi, że poczuje on, że jesteś dla niego bliską osobą i że „nadajecie” na tej samej fali.

3. Patrz na temat rozmowy jego/jej oczami. W psychologii nazywa się to decentracją. Po prostu wyobraź sobie, że jesteś osobą z którą rozmawiasz i zadaj sobie następujące pytania:
– Jak widzę sprawę będąc tą osobą?
– Jakie emocje i przekonania z nią wiążę?
– Jaka jest moja (rozmówcy) pozytywna intencja w tym sporze / tej rozmowie?

Zmiana pozycji percepcyjnej pozwoli Ci zasmakować świata drugiej osoby i uświadomi jej cele i przyczyny określonego sposobu działania / myślenia. Przydaje się to głównie w sytuacjach konfliktowych, gdzie uświadamiamy sobie, że druga osoba „też ma swoją rację”. Możemy wtedy zręczniej negocjować, zamiast podnosić głos czy inaczej wymuszać posłuch.

4. Bądź sobą. Będąc sobą zrobisz na innych o wiele lepsze wrażenie, niż udając kogoś, kim nie jesteś. Mów odważnie o swoich emocjach i przekonaniach – inni nie muszą ich przyjmować jako swoich. Gdy je jednak poznają, będą wiedzieli czego mogą się po Tobie spodziewać. Będą czuć się bezpieczni, mogąc nieświadomie, w pewnym zakresie, przewidzieć Twoje zachowanie.

5. Przyznawaj się do niewiedzy lub błędu, jeśli go popełnisz. Jeśli nie czytałeś Carnegiego – sprawdź w praktyce. Ludzie nie lubią osób kłamliwych i nieprzyznających się do błędu. Najgorszym demotywatorem w pracy jest szef, który wszystko zrzuca na innych, w domu bliska osoba, która nigdy nie przyjmuje, że to jej zachowanie może być przyczyną jakiegoś problemu. Przyznanie się do błędu wbrew pozorom rzadko daje innym poczucie satysfakcji, najczęściej uzyskasz dzięki niemu zrozumienie, a może nawet współczucie. Najważniejsze, że dasz się poznać jako szczery człowiek, który ma przecież prawo czasem się pomylić.

Pozdrawiam serdecznie,
Michał Jankowiak

Dlaczego jesteś jak Adolf Hitler? :)

Jak możesz wygrać walkę ze sobą?

Przestając walczyć…

Widzisz, wielu ludzi mówi często o wewnętrznej walce… o przekonaniach, natrętnych myślach, wybuchach złości, które są poza ich polem wpływu. Większość z nich zaczyna wtedy batalię, mając wrażenie, że część ich podświadomości lub emocji chce dla nich czegoś złego.

Nic bardziej mylnego!

Cała nasza podświadomość jest nastawiona na realizację pozytywnych emocji i wartości. Czasem po prostu uczy się nieadekwatnych lub nieskutecznych strategii działania.

A… Dlaczego jesteś jak Adolf Hitler?

Na szkoleniu Integral Life System w Krakowie, zadałem uczestnikom następujące pytanie: „Co było prawdopodobnie intencją Adolfa Hitlera?”. Odpowiedzieli między innymi:

– zbudowanie silnego państwa,
– ustanowienie jednej władzy w Europie,
– stworzenie nowej, silnej ludzkości.

Spytałem ich wtedy czy oni także chcieliby, aby Polska była silna? Czy chcieliby mieć wpływ na swoje życie i otoczenie? Czy chcieliby, aby wszyscy ludzie byli silni i zdrowi?

Na poziomie intencji każdy z nas jest dobry. Jednak, jak zapewne wiesz, liczy się działanie i efekt.

Zastanów się teraz, czy zdarza Ci się:
– czuć emocje, których nie rozumiesz i które Ci nie odpowiadają,
– robić coś, co nie jest dla Ciebie dobre, przekładać ważne sprawy na później,
– myśleć o rzeczach, które wywołują w Tobie stres, żal lub lęk?

Jeśli tak, pomyśl o tym, jaka jest pozytywna intencja tego zachowania, emocji lub myśli? Stres przed wystąpieniem publicznym ma często intencję zmobilizowania nas do świetnego występu. Odkładanie na później może mieć intencję przyjemności i spokoju. Natrętne myśli mogą mieć na celu przypomnienie nam o czymś ważnym.

Gdy poznasz pozytywne intencje wszystkich „części” siebie – zrozumiesz, że zawsze chcesz dla Ciebie dobrze. Samo to przekonanie może wpłynąć pozytywnie na Twoje życie. Jeśli chcesz zmienić coś w sobie lub w swoim życiu, polecam zacząć od prostej strategii:

1. Czego nauczyła Cię emocja, myśl lub działanie, które chcesz zmienić?

2. Jaka jest pozytywna intencja „części” Ciebie, która odpowiada za tą myśl, emocję lub działanie?

3. Wybacz tej części siebie całe napięcie, które powstało, gdy jej nie akceptowałeś/aś i nie zwracałeś/aś uwagi na jej intencje.

4. Poproś część o wybaczenie Tobie.

5. Podziękuj części za naukę i pozytywną intencję.

6. Zapewnij o tym, że akceptujesz i kochasz tą część siebie.

7. Znajdź nowy sposób realizacji pozytywnej intencji i pozwól tej części siebie wykonać go kilkakrotnie w wyobraźni (np. przy stresie podczas wystąpień publicznych zobacz, jak występujesz z pełną pewnością siebie, spokojem i koncentracją, dzięki czemu świetnie Ci to wychodzi).

8. Zobacz i poczuj wszystko, co pozytywne, co stanie się dzięki dokonanej przez Ciebie zmianie. Co zmieni się w Twoim życiu? Jak wiele zyskają dzięki temu Twoi najbliżsi?

9. Podziękuj części siebie za zmianę i poczuj, jak wnika w Ciebie, integruje się z Twoją osobowością i całą Twoją istotą. Realizując cały czas pozytywne wartości.

Przestań walczyć ze sobą – naucz się mądrze negocjować. Oszczędzi Ci to wiele stresu i napięcia w życiu!

Z życzeniami wszelkich Sukcesów,
Michał Jankowiak