O komunikacji…

Piszę właśnie skrypt na najbliższe szkolenie dot. komunikacji międzyludzkiej. Będzie on zawierał wskazówki, narzędzia i sposoby wyrażania siebie, budowania pozytywnych relacji, asertywności, pewności siebie i, przede wszystkim, tworzenia wolności interpersonalnej.

Postanowiłem podzielić się z Tobą jego częścią – być może będzie zawierała odpowiedzi na nurtujące Cię od dawna pytania lub pomoże rozwiązać jakiś konflikt i wprowadzić więcej spokoju do swojego życia?

Kolejne części skryptu przyślę Ci za kilka dni.

Zapraszam do lektury, wykonywania ćwiczeń i czerpania radości z efektów! 🙂

Skrypt szkoleniowy Master Mind Club – Skuteczna komunikacja dzięki narzędziom NLP.

Komunikacja interpersonalna to najprościej mówiąc przekazywanie informacji między ludźmi. To całe spektrum naszych przekonań (samoocena, zdanie na temat innych), emocji (pewności siebie, spokoju czy zdenerwowania), zachowań (komunikacja niewerbalna – mikroruchy, gesty, mimika, oddech), wypowiadanych słów (lingwistyka). Osoby o wysokich zdolnościach interpersonalnych są uważane (nieświadomie) za bardziej inteligentne, łatwiej im uzyskać pracę, załatwić sprawę w urzędzie, czy znaleźć wymarzonego partnera.

Co więc zrobić, aby lepiej komunikować się z innymi i realizować dzięki temu swoje cele i wartości?

Na początek kilka prostych rad, przydatnych zarówno w biznesie, jak i życiu codziennym:

1. Szanuj swojego Rozmówcę. Nie chodzi o to, byś mówił mu o szacunku, chodzi o to, żebyś ten szacunek czuł. Twoje ciało ma to, do siebie, że reaguje na każdą Twoją emocję. Odczuwając radość uśmiechasz się, rozluźniasz niektóre partie mięśni, używasz konkretnych gestów, zmienia się ukrwienie i kolor Twojej skóry. Odczuwając szacunek przekażesz go niewerbalnie, czyli poza słowami, drugiej osobie.

2. Dopasuj się. Lubimy ludzi, którzy są do nas podobni – mają podobne przekonania, mówią podobnym językiem (to dlatego, gdy spotkasz jakiegoś Polaka zagranicą, wołasz: „Bracie!”), podobnie wyglądają i się zachowują. Obserwuj swojego rozmówcę – jak ułożył swoje ciało? W jaki sposób gestykuluje? Jakim tonem mówi i jakich słów używa? Potraktuj to jako grę, czy taniec, w którym starasz się jak najbardziej odzwierciedlić styl komunikacji swojego rozmówcy. Dobre dopasowanie (odzwierciedlenie) sprawi, że poczuje on, że jesteś dla niego bliską osobą i że „nadajecie” na tej samej fali.

3. Patrz na temat rozmowy jego/jej oczami. W psychologii nazywa się to decentracją. Po prostu wyobraź sobie, że jesteś osobą z którą rozmawiasz i zadaj sobie następujące pytania:
– Jak widzę sprawę będąc tą osobą?
– Jakie emocje i przekonania z nią wiążę?
– Jaka jest moja (rozmówcy) pozytywna intencja w tym sporze / tej rozmowie?

Zmiana pozycji percepcyjnej pozwoli Ci zasmakować świata drugiej osoby i uświadomi jej cele i przyczyny określonego sposobu działania / myślenia. Przydaje się to głównie w sytuacjach konfliktowych, gdzie uświadamiamy sobie, że druga osoba „też ma swoją rację”. Możemy wtedy zręczniej negocjować, zamiast podnosić głos czy inaczej wymuszać posłuch.

4. Bądź sobą. Będąc sobą zrobisz na innych o wiele lepsze wrażenie, niż udając kogoś, kim nie jesteś. Mów odważnie o swoich emocjach i przekonaniach – inni nie muszą ich przyjmować jako swoich. Gdy je jednak poznają, będą wiedzieli czego mogą się po Tobie spodziewać. Będą czuć się bezpieczni, mogąc nieświadomie, w pewnym zakresie, przewidzieć Twoje zachowanie.

5. Przyznawaj się do niewiedzy lub błędu, jeśli go popełnisz. Jeśli nie czytałeś Carnegiego – sprawdź w praktyce. Ludzie nie lubią osób kłamliwych i nieprzyznających się do błędu. Najgorszym demotywatorem w pracy jest szef, który wszystko zrzuca na innych, w domu bliska osoba, która nigdy nie przyjmuje, że to jej zachowanie może być przyczyną jakiegoś problemu. Przyznanie się do błędu wbrew pozorom rzadko daje innym poczucie satysfakcji, najczęściej uzyskasz dzięki niemu zrozumienie, a może nawet współczucie. Najważniejsze, że dasz się poznać jako szczery człowiek, który ma przecież prawo czasem się pomylić.

Pozdrawiam serdecznie,
Michał Jankowiak